Džem od smokava s tonkom (i marakujom)

Kad bi me netko pitao koju bih voćku voljela imati u dvorištu, odgovor bi bio trešnju. I smokvu. Ali bih zato prvo trebala imati dvorište. A kako nemam dvorište, imam(o) ljude koji mi pošalju i trešnje, i smokve. Trešnje tako stignu iz Mostara, smokve iz Samobora. Da, da, iz Samobora. A samim time što su poklonjene, nekako su slađe i mirisnije.

Trešnje obično hlapljivo pojedem, sve pljuckajući jednu košticu za drugom, u njima nemam mjere. A smokve pojedem dvije-tri-četiri, dok ostatak zarobim u teglice, kao podsjetnik na slast ljeta. Smokve su mi rajsko voće.

as3

Kad ukuhavam džem, smokvama ne dodajem puno šećera, već onoliko koliko mi je potrebno za konzerviranje i zgušnjavanje džema, ali zato dodajem začine. Znam raditi džem od smokava s đumbirom. Ili s kardamomom. A ovaj put imam džem s tonkom ( ne onom “Tonka reci cvrčak”).

Tonka je začin koji dolazi u većim crnim sjemenkama, ima sladak, aromatičan miris koji vuče na mješavinu vanilije, badema, trešnje, suhe trave i cimeta.  Ponekad se u kulinarstvu koristi i kao zamjena za vaniliju. Budući da tonka sadržava kumarin, koji je otrovan, zabranjena je u nekim zemljama, iako nije dokazano da u malim količinama predstavlja opasnost za ljudsko zdravlje (testirano!). Ja obožavam tonku! Ništa ne miriši kao tonka. Odlična je kako za slatka, tako i za slana jela. A kažu da ima i svojstva afrodizijaka! Ne znam, uhm, možda sljedeći put pojačam količinu.

as2

Kako napisah, ovaj sam put džemu od smokava dodala tonku, ako nemate tonku dodajte vaniliju. Ali svakako probajte nabaviti tonku. Dodala sam i dva komada marakuje (zato što sam je imala doma, ne skroz ciljano), a ona mi je dala dodatnu notu kiselosti i pojačala kontrast. Ako ćemo iskreno, marakuja i nije tako nužna (draža mi je svježa). Tonka jest.

ad1

Smokve sam rezala samo po pola, zato jer i inače volim velike komade voća u džemu. Nema mi dražeg nego zagristi u fini komad ukuhanog voća. Vi ih slobodno možete rezati na manje komade. Zbog manje količine šećera, ovaj džem nema onu klasičnu želiranu teksturu. Ako želite pojačati šećer, slobodno pojačajte.

Od ove količine smokava dobila sam oko 10 teglica džema (po 250 ml).  Mislim, ja sam ga punila u teglice raznih veličina (koje su mi bile pri ruci), no ovo je nekako okvirna računica.

 

R E C E P T

Sastojci (bazni):

3 kg svježih zrelih smokava

750 g šećera (250 g na 1 kg smokava)

sok od 1 limete (može i 1 limuna)

2 sjemenke tonke* (ako nemate, stavite mahunu vanilije)

2 dcl vode

rum za zalijevanje kuhanog džema

Dodatno:

2 komada marakuje

 

POSTUPAK:

Smokve očistite od peteljki i prerežite po pola (možete i na četvrtine, ako želite manje komade), stavite ih u duboki lonac u kojem ćete kuhati džem. Ne gulite ih jer upravo smokvina kora sadrži veliku količinu pektina koji potiče prirodno zgušnjavanje. Dodajte šećer, sok od jedne limete u koji ste dodali 2 dcl vode i pulpu od marakuje (ako ćete raditi točno po mom receptu). Na samom kraju dodajte naribane ili u mužaru istučene sjemenke tonke, a ako nemate tonku, dodajte mahunu vanilije i to tako da mahunu prepolovite, nožem postružete sjemenke vanilije i ubacite ih u lonac. Sve dobro izmiješajte i stavite u hladnjak barem 3-4 sata. Stajanjem započinje proces maceracije, odnosno odvajanje tekućine od krutih dijelova. U procesu maceracije jako je bitan šećer koji izvlači tekućinu iz voća i koji je u ovom receptu smanjen na minimum, ali ga ipak ima. Šećer je bitan i za daljnje zgušnjavanje džema, kao i za samo konzerviranje jer ne dodajem umjetne konzervanse.

Izvadite lonac iz hladnjaka i ostavite ga barem 30 minuta na sobnoj temperaturi. Stavite kuhati, kad smjesa zakuha, smanjite jačinu i uz povremeno miješanje kuhajte na laganoj vatri otprilike 1 sat i 30 minuta. Toliko je meni bilo potrebno da se reducira tekućina i da se džem zgusne. Dužina kuhanja ovisi i o samoj sočnosti smokava, odnosno volumenu tekućine izvučene maceracijom.

Pripremite staklenke za džem: operite ih pa ih stavite u pećnicu zagrijanu na 120°C i pustite ih da se zagrijavaju oko 20 minuta. Pred sam kraj zagrijavanja, u pećnicu ubacite i poklopce.

U zagrijane staklenke lijevajte vrući džem, odozgo ga zalijte rumom (koji služi kao dodatni konzervans), zatvorite poklopcem pa tako složene staklenke složite jednu do druge, prekrijte ih ručnikom ili debljom krpom i ostavite da se potpuno ohlade.

ad2

Leave a Reply

