Orzotto s bundevom, odnosno, moja jačmena kaša

Odmah na početku moram priznati da, kao žgoljava i zaigrana djevojčica, koja je svoja ljeta i zime provodila kod bake na selu, nisam nikako voljela jela od ječma. A ona su u skromnom seoskom kućanstvu moje bake, bila česta. I sva su nosila zajednički nazivnik kaša ili jačmen. Pa se tako često na stolu našla kaša i grah, kaša i krumpir, kaša sa suhim mesom, kaša s kašom (činilo mi se). Ali kako je to često bivalo u ta divna, davna vremena, moralo se pojesti ono što se našlo u tanjuru bez obzira sviđalo se to ili ne malim dječjim glavama. I jelo se dok se nije pojelo, ponekad satima. Nije baka nikad pitala što bih ja jela za ručak, već bi iznijela lonac iz kojeg se pušilo friško kuhano jelo, netom prije skinuto s peći na drva, svojim bi grubim, radom istrošenim, rukama narezala domaći kruh na pozamašne komade i pozvala nas k velikom drvenom stolu okruženom štoklnima ili štokrlima (drvenim stolicama bez naslona). Deda bi uz jelo tražio ili luka i češnjaka, ili nešto ljuto od zimnice, najčešće fafaronke, kako ih je on zvao, a baka bi sebi kapnula i malo kiseline iz te teglice. I svi smo bez pogovora jeli kašu. Do zadnjeg zrnca. Nakon što bih počistila svoj tanjur, ljeti bih desert našla na obližnjoj jabuci ili bih dobila komad još tople štrudle od jabuka (povitice, kako ju je baka zvala), a zimi bih eventualno dobila čajne kolutiće s bijelom kavom. Ponekad i komad orehnjače. A najčešće, već pomalo zgužvanu, jabuku s onog istog stabla na koje sam se penjala ljeti u potrazi za jabukom, koju bi baka u ovom slučaju skinula s ormara. Čokolada i bomboni su na Rudanovom brdu bili nepostojeća kategorija.

Kaša, ječam, jačmen, orzo

ak

Kako sam rasla i odrastala, nekako mi je ta kaša nestala iz vida, i uglavnom bih je jela kad bih se, u sve rijeđim prilikama, zatekla kod bake, ali samo ako u njoj nije bilo mesa. Odrastanje je donijelo svoje. U svojoj sam šesnaestoj godini postala vegetarijanka. Ono, preko noći. Moji doma su to prihvatili uz malo negodovanja, ali mi nisu ništa nametali već su me pustili. Mama je jedino vrlo ozbiljno rekla da ona neće kuhati dva jela i da izvolim kuhati ono što ću jesti. Na toj sam joj rečenici zahvalna za cijeli život. Ta me je rečenica ubacila u istraživanje svjetskih kuhinja, u traženje recepata i začina, u stvaranje moje ljubavi prema kuhanju. I jesam, kuhala sam svaki dan ono što sam jela. I od tada nisam prestala kuhati. Ali sam nakon 10 godina prestala biti vegetarijanka (da, da, potrajalo je punih 10 godina). Isto preko noći, kao onomad kad sam odlučila biti upravo to. A kaša koju bih tijekom tih godina ponekad još pojela kod bake, kaša na bijelo, s puno mrkve i peršina, uz zrno krumpira, je bila kuhana na masti (a na čemu drugom?!). Ne znam jesam li toga bila svjesna tada ili ne, ali upravo to je okus kaše koju pamtim.

Danas takvu sličnu kašu kuha mama. Kažem sličnu jer niti jedna se ne može mjeriti s onom bakinom. Bit će valjda zbog te masti. I volim je pojesti uz malo kiseline iz staklenke s nečim ljutim, baš onako kako je nekad radila baka. Jedem je bez kruha jer je puna okusa. Samo na kraju koricom pomažem tanjur. I to mi bude desert.

A ja kuham kašu na malo drugačije načine. U mojoj kuhinji ona je zaprimila trendovski naziv orzotto (tal. orzo – ječam) ili je samo skuham u slanoj vodi pa s njom radim milijun salata (jako mi je draga salata s paprikama i grilanim gljivama). Ono što dosad nisam nikada kuhala jest kaša, i to točno onako kako je to radila baka. Valjda da si ne poremetim uspomene.

Ali ni ovo što ja kuham, orzotto, nije za baciti. Naprotiv, jako je fino, brzo i zdravo. I ječam koristim u svim onim kombinacijama u kojima koristim i rižu. Jedno od dražih jela mi je upravo ovaj orzotto s bundevom. Pravi uvod u jesen, rekla bih.

 Hokkaido bundevaabb kolaž

A sad nakon toliko priče, red je da se napiše i recept!

SASTOJCI:

600 g hokkaido bundeve (očišćene i narezane na četvrtine)

250 g ječma (orzo)

500 ml temeljca (mesnog il povrtnog, ako nemate temeljac pri ruci poslužit će vam i jedna kocka prokuhana u pola litre vode)

2 ljutike ili jedna mala glavica luka

4 režnja češnjaka

sol, papar

maslinovo ulje

majčina dušica

ribani sir (parmezan, grana padano, pecorino ili bilo koji tvrđi ribanac)

PRIPREMA:

  1. Dobro oprati hokkaido bundevu, prerezati je na četvrtine, očistiti od koštica te staviti na pleh za pečenje (prethodno prekriven papirom za pečenje). Na svaku od četvrtina bundeve baciti pola prstohvata krupne morske soli, malo majčine dušice (može svježa, a može i suha), na deblje listiće rezanog češnjaka i sve pokapati maslinovim uljem. Staviti da se peče u prethodno zagrijanu pećnicu na 180°C (ja koristim ventilaciju) jedno 50-60 minuta.
  2. Dok se bundeva peče, u posebnoj posudi skuhati ječam. Na količinu ječma dodajte najmanje dvostruku količinu vode. Posolite ga i pustite da se kuha oko pola sata ili dok ne bude kuhan (ovisno o ječmu koji imate). Nemojte ga prekuhati, mora ostati malo tvrđi, onako fino zrnast.
  3. Kad je bundeva pečena, izvadite je iz pećnice, pustite da se malo ohladi pa je dobro izdrepajte vilicom zajedno s korom. Naime, kora hokkaido bundeve je jako tanka i hokkaido bundevu nije potrebno guliti, posebno ako imate domaće bundeve. Ove malo zagorenije dijelove ostavite sa strane (pa s guštom pojedite) ili i njih možete izmiješati u pire.
  4. Na maslinovom ulju pirjajte na sitno sjeckanu ljutiku ili luk, dodajte po pola prerezana dva režnja češnjaka i na sve to stavite pire od bundeve. Zalijte s polovicom temeljca i pustite da se krčka jedno 10 minuta.

NAPOMENA: ako nemate temeljac pri ruci, poslužit će vam i brzinski pripremljena vruća voda u koju ste ubacili jednu  kocku.

  1. Prije no što ćete u pire od bundeve dodati kuhani ječam, u pire stavite ostatak temeljca pa dodajte ječam i pustite da se kuha na laganoj vatri dok se ne reducira tekućina (još jedno 10 minuta). Popaprite i dosolite ako je potrebno.
  2. Poslužite posipano svježe ribanim sirom grana padano, parmezanom ili bilo kojim drugim ribanacem. Ili napravite crisps od sira (kao što sam ja napravila).

ao1

2 thoughts on “Orzotto s bundevom, odnosno, moja jačmena kaša

    • Draga moja, što idem starija, to mi se više vraćaju priče iz djetinjstva i nekako imam potrebu da ih zapišem. I povežem sa svim okusima i mirisima koje pamtim. Ljubim :*

Leave a Reply

