Baba Ghanoush u našoj sitnoj kvadraturi

U zadnje me vrijeme opako drže patlidžani. Kad god sam u kupovini, makar i u onoj bezveznoj, po kruh i mlijeko, doma se vratim s još barem dva patlidžana u vrećici. Jednostavno kad ih vidim, u onoj njihovoj punoći i ljubičastoj ljepoti, ne mogu im odoljeti. I jedemo ih stalno, i uživamo u svim njihovim varijacijama stalno jer upravo sad im je sezona.

I kad putujem po bliskom Istoku, uvijek navalim na jela od patlidžana koja u sebi kriju divne začine i fino maslinovo ulje . Kad na stol iznesu divne meze, bude mi dovoljna korica nekog beskvasnog kruha i dobra čaša vina. I sve se u trenu pretvori u ritual uživanja.

Jedno od najdivnijih jela na svijetu meni je zasigurno baba ghanoush. To mi je meza broj 1. Mogu je jesti uvijek i stalno, i mislim da mi nikad neće dosaditi. Baba ghanoush je arapski naziv jela koje se sprema od pečenog patlidžana, uz dodatak maslinova, ulja, češnjaka, tahini paste i soka od limuna. U Turskoj postoji slična varijanta koja se zove patlican ezmesi, dok vam u Grčkoj služe isto to, ali pod nazivom melitzanosalata (μελιτζανοσαλάτα; “salata od patlidžana”). U Egiptu će vas, na primjer, ovo jelo dočekati pod nazivom mutabbal. No, gdje god se nalazili, znajte da je u svim tim jelima različitih naziva glavni sastojak uvijek patlidžan, dok se začini mijenjaju i razlikuju od zemlje do zemlje (tako se može naići na varijante u koje je dodan kim/kumin u prahu, kao i chili prah). Kao što možete zaključiti, ovo jelo, koje se tradicionalno služi s „pita“ kruhom, je popularno diljem Levanta (Levant: u općem značenju Istok, istočne zemlje. U užem smislu skupni naziv za zemlje koje leže uz obale istočnog Mediterana: Grčku, Tursku, Siriju, Libanon, Palestinu,Izrael, Jordan i Egipat).

Bilo bi lijepo otići posjetiti neke od tih zemalja i probati njihova izvorna jela jer okus jela ovisi i o samom podneblju gdje se jede, ali kako to često nije moguće, onda je rješenje napraviti neka od tih jela kod kuće. I ja se držim te devize, i kad god mogu unesem tračak bliskog Istoka u našu sitnu kvadraturu. Možete i vi napraviti isto, počnite s ovom jednostavnom mezom zvanom baba ghanoush. Ako volite jela od patlidžana, sigurna sam da se nećete razočarati. Jedino na što morate pripaziti jest da napravite ga dovoljno, kao i da osigurate dovoljne količine kruha, krekera ili tortilla za umakanje. Pa krenimo…

ab kolaž

Trebat će vam svega nekoliko sastojaka: 

2 srednje velika čvrsta patlidžana

2 režnja/čena češnjaka

2 velike žlice maslinova ulja

1 velika žlica limunovog soka

1 velika žlica tahini paste (ja sam svoju kupila u Turskoj, ali sam vidjela da se može naći i kod nas sve ćešće, čak i u većim trgovačkim lancima, a ako ne, onda u specijaliziranim trgovinama začina)

½ male žličice dimljene slatke paprike u prahu (meni daje super dimljeni štih, ali ako nemate ovaj začin, slobodno preskočite dodavanje)

sol, papar (sve prema ukusu)

i na kraju malo svježe sjeckanog lišća peršina

POSTUPAK PRIPREME:

1. Operite patlidžane, dobro ih obrišite pa ih posložite cijele na pleh obložen papirom za pečenje i ubacite u prethodno zagrijanu pećnicu na 220°C stupnjeva. Pecite ih 60 minuta, ali tako da ih svakih 15 minuta okrećete.

NAPOMENA: idealno bi bilo da, ako vam to uvjeti dozvoljavaju naravno, patlidžane ispečete na roštilju, na otvorenom, kako bi dobili onaj fini dimljeni štih. Druga varijanta je (kojom se i ja ponekad služim) da ih prvo dobro ispečete na otvorenom plamenu vašeg plinskog štednjaka (ja izvrtim sa svih strana da dobro pocrne, a onda ih gurnem u pećnicu na 200°C stupnjeva da se dobro ispeku, odnosno, da se iznutra dobro skuhaju i omekšaju).

2. Kad ste ispekli patlidžane, stavite ih u cjedilo i pustite da se malo ohlade. Kad su se ohladili toliko da im možete bez problema oguliti kožicu, ogulite ih   i malo ih razrežite i ostavite ih u cjedilu da se cijede najmanje 30 minuta.

NAPOMENA: ja ih obično ispečem navečer, ogulim i stavim u cjedilo, pokrijem čistom krpom i pustim da se cijede do ujutro. Na taj način sam sigurna da su ispustili svu vodu i da mi kasnije baba ghanoush neće biti voden.

3. Kad su se patlidžani iscijedili, dobro ih protisnite vilicom (možete ih pretvoriti u kašu ili manje protisnuti kako bi vam ostali veći komadići patlidžana), dodajte im protisnuti ili sitno ribani češnjak, sol, papar, limunov sok, maslinovo ulje, tahini pastu i dimljenu papriku. Sve dobro izmiješajte, stavite u zdjelicu, prelijte obilno maslinovim uljem, posipajte sitno sjeckanim lišćem peršina, prekrijte prozirnom folijom i stavite u hladnjak na par sati da se dobro ohladi i da se svi okusi prožmu.

4. Ispecite pita bread ili naan pogačice, ili samo narežite na tanko kruh koji imate i malo ga izgrilajte na tavi, ili pripremite krekere/tortille i poslužite uz ovaj divni baba ghanoush. Uživajte u dašku Istoka na vašem stolu. Pozovite prijatelje ili sebično, sami, slistite ovu slasnu deliciju!

TIPS/omjeri – kako ja radim, a vi možete promijeniti prema vašem ukusu:

  • Češnjak: ja obično dodajem onoliko režnjeva/čenova češnjaka koliko imam patlidžana, dok drugi smanjuju količinu češnjaka
  • Maslinovo ulje: ja također dodajem onoliko žlica koliko imam patlidžana, dok drugi (npr. David Lebovitz) stavljaju manje
  • Tahini pasta: dodajem u omjeru 1 naprema 2 jer mi je važan okus patlidžana i pazim da ga ne razbijem previše s tahini pastom /sezamova pasta
  • Limunov sok: isti omjer kao i tahini pasta, ne volim kad mi previše povuče na kiselo
  • Dimljena slatka paprika u prahu: kad je imam, obavezno je stavim jer mi daje jednu divnu aromu paprike i laganog dima
  • Jogurt: možete dodati i žlicu jogurta, ja ponekad dodam, a ponekad ne

ab5

5 thoughts on “Baba Ghanoush u našoj sitnoj kvadraturi

  1. Upravo čekam da se sastojci prožmu 🙂 S patlidžanima sam stavila i tri manja česma bijelog luka da se peku, pa sam ih kasnije, onako pečene, dodala smjesi uz jedan svježe istisnuti bijeli luk. Daju finu, blagu aromu, a nema one jačine svježeg. Not bad at all 😉

  2. Ja sam tahini doma napravila jer mi je bila skupa u bio&bio. Odokativno sam stavila sezama na suhu tavicu (jedno manje pakiranje) i na laganoj vatri prepekla do zlatne boje. Pustila da se ohladi, stavila ga u sjeckalicu stavila malo ulja i to isjeckala i to je to. Ako volite više tekuće, staviti više ulja, ako volite gusto, onda manje ulja. Obzirom da sam je napravila dosta, stavila sam višak u staklenku i mrvicu ulja odozgora da može duže stajati i u hladnjak. Super je dodati malo tahinija u razne umake i u ovakve povrtne namaze. Otkad sam ju prvu put napravila, stalno ju imam i pripremi 🙂

    • Odlično! I ja sam prije često radila tahini doma, no kako samo u zadnje vrijeme dosta putovala u Tursku, donijela sam si par teglica zaliha. Divan je tahini i kad se doma napravi. 🙂

Leave a Reply

